? ??????????????Emo Stuff? ????? ?? ???Rating: 4.8 (27 Ratings)??19 Grabs Today. 4955 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ??????????????????????????????? ??????Argyle Solutions? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??14 Grabs Today. 1210 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get t BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, October 13, 2009

Orang Kurang Upaya (OKU)

Malaysia merupakan sebuah Negara membangun yang sangat menitikberatkan kebajikan rakyatnya, terutama ke atas golongan orang kurang upaya. Mengikut Akta Orang Kurang Upaya 2007, " Orang Kurang Upaya" (OKU) boleh didefinisikan sebagai “ Mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat ”.

Selain itu, orang kurang upaya (OKU) juga boleh didefinisikan sebagai ”Seseorang yang tidak berupaya menentukan sendiri bagi memperoleh sepenuh atau sebahagian daripada keperluan biasa seseorang individu dan tidak dapat hidup bermasyarakat sepenuhnya disebabkan sesuatu kekurangan semasa dari segi fizikal atau mental dan samada ia berlaku semenjak lahir atau kemudian dari itu”.

Terdapat beberapa kategori orang kurang upaya (OKU) yang didaftarkan termasuklah Kurang Upaya dari segi Pendengaran, Penglihatan, Fizikal, Cerebral Palsy, menghadapi Masalah dari segi Pembelajaran, Down' SyndromeAutisma dan sebagainya. Golongan ini juga hendaklah mendaftarkan keahlian dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi membolehkan golongan ini mendapat hak keistimewaan yang telah disediakan oleh pihak kerajaan. Antaranya ialah bagi pelajar Orang Kurang Upaya (OKU), mereka diberi elaun khas dengan kadar sebayaran sebanyak RM300 sebulan dan bayaran akan dibuat sekali dalam satu semester. Selain itu, golongan OKU turut mendapat kemudahan dari segi Pengangkutan Awam, Pengecualian Bayaran Dokumen Perjalanan, Kemudahan Alat Ganti Orang Kurang Upaya, Kemudahan Peluang Pekerjaan di sektor Awam dan Swasta, Pengecualian Bayaran Dokumen Perjalanan, Kemudahan Membeli Kereta Dan Motorsikal Nasional, Pencen Terbitan dan lain-lain lagi.

Mengikut Dasar Kebajikan Masyarakat Negara, Perkhidmatan Pemulihan Orang Kurang Upaya (OKU) merangkumi "Kemudahan dan pengesanan awal disediakan bagi mereka (Orang Kurang Upaya) untuk menerima rawatan, pemulihan, pendidikan dan latihan. Usaha untuk mengintegrasikan mereka ke dalam masyarakat digalakkan agar mereka bersedia manghadapi keadaan sosial semasa."

Di samping itu, kerajaan juga menyediakan beberapa pusat perlindungan bagi golongan OKU. Antaranya ialah YOKUK ( Kelantan ), Taman Sinar Harapan (TSH), Pusat Latihan Perinsustrian dan Pemulihan Bangi (PPLPP), Bengkel Daya, Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK), Rumah Kelompok, Pusat Pemulihan Samarahan dan
POKUAT (Terengganu).

Sebagai kesimpulannya, kerajaan telah memperuntukan sejumlah wang yang besar dalam membela nasib golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dan memberi keselesaan yang sewajarnya dalam membolehkan golongan ini meneruskan kehidupan seharian.

Saturday, October 10, 2009

Latihan Berasaskan Teori Tingkahlaku

Tujuan : untuk meningkatkan kefungsian sosial individu, pasangan, keluarga dan organisasi bagi menolong mereka belajar tingkahlaku baru dan jalan untuk menghapuskan masalah dalam tingkahlaku.


Aplikasi : mestilah mengkhususkan dan mengoperasikan maksud tingkahlaku samaada perlu untuk ditambahkan atau dikurangkan dalam kekerapan, jangkamasa dan kesungguhan. Juga samaada klien atau pekerja sosial mestilah boleh untuk mengawal akibat yang mengikut jangkaan tingkahlaku untuk berubah. Cara ini boleh digunakan dengan ketidakrelaan klien jika pekerja sosial berupaya untuk memonitor kelakuan klien dengan rapat dan kuasa untuk peruntukkan ganjaran kepada klien. Ia adalah kurang dapat diterapkan bila prihatin dan masalah klien utamanya melibatkan membuat keputusan, konflik nilai dan memutarbelitkan pemikiran.


Huraian : ia adalah mengenai tingkahlaku manusia, dan kadang-kadang juga reaksi emosi, hasil dari proses pembelajaran dan manusia biasanya akan mengulangi kelakuan yang memberikan ganjaran dan elakkan kelakuan yang tidak dapat ganjaran ataupun dihukum. Dalam erti kata lain, bagaimana manusia berkelakuan dan fungsinya terbentuk dan terjenis oleh akibatnya atau pengalamannya. Teori ini juga menerangkan bahawa kedua-dua kefungsian (kesihatan) kelakuan dan psikopatologi adalah dipelajari dalam asas yang sama.

Contohnya adalah seorang ibu tunggal yang sudah tiada semangat untuk meneruskan kehidupan dengan seorang pekerja sosial yang sentiasa sedia membantu. Iaitu dimana pekerja sosial tersebut dengan secara automatiknya memainkan peranan beliau untuk membentuk kliennya itu dengan memberikan alternatif perubahan tingkahlakunya kepada yang baru dan sama-sama mencari penyelesaiannya. Contohnya dengan menyuruh kliennya itu berubah menjadi seseorang yang lebih yakin dan gigih berusaha samaada suka ataupun tidak demi kejayaan hidupnya sendiri. Apabila sudah nampak akan semangat kliennya itu untuk emeruskan hidup dengan lebih jayanya, maka pekerja sosial itu akan memberikannya sedikit ganjaran seperti mencarikan sumber-sumber tempat untuk bekerja, mencari modal membuat pinjaman perniagaan dan sebagainya lagi. Ini barulah dikatakan sebagai pekerja sosial tersebut mampu untuk memonitor kelakuan kliennya supaya berubah menjadi lebih baik untuk meningkatkan kefungsian sosial mereka, malahan turut memberikan ganjaran diatas usaha gigih mereka itu.

Tuesday, October 6, 2009

Statistik rampasan dibawah akta dadah berbahaya 1992 & akta racun 1952

Jenis Dadah

Ecstacy (Kg)
1998 - 0.00

1999 - 0.00
2000- 5.81
2001- 31.85
2002- 68.99
2003- 68.18
2004- 34.95
2005- 94.51
2006- 13.05
2007- 167.55

Ecstacy (Biji)
1998 - 7,191

1999- 46,970
2000- 48,996
2001- 224,684
2002- 166,344
2003- 209,279
2004- 103,894.5
2005- 114,887
2006- 252,231
2007- 151,211

Berdasarkan jadual statistik diatas, ini menunjukkan bahawa semakin banyak bilangan pil-pil khayal yang diseludup dan dibawa masuk ke negara kita ini. makin banyak pengeluaran pil-pil ini, maka makin ramailah bilangan anak-anak muda kita yang terlibat dengan pil-pil khayal ini.
Berbagai cara mereka boleh dapatkan bekalan pil-pil ini. Contohnya dari rakan sebaya, pengedar- pengedar pil di kelab malam dan sebagainya lagi.

Mungkin bagi permulaannya anak-anak remaja kini hanya berjinak-jinak dengan pil-pil khayal sahaja, kemudian beralih kepada yang lebih besar dan bahaya iaitu dadah. Ini adalah pada kelazimannya, samalah juga kepada yang mula-mula belajar merokok, kemudian hidu gam dan seterusnya. Oleh itu, tahun demi tahun, makin meningkat bilangan belia negara yang terlibat dengan gejala-gejala yang tidak berfaedah ini dan terus menjadi barah dalam masyarakat kita.

Oleh itu, tidak hairanlah jika kini semakin banyak gejala masalah sosial yang berlaku di negara kita. Ini semua adalah kerana masalah-masalah seperti pil-pil khayal inilah. Tanpa kita sedari, inilah yang menyebabkan kesan-kesan buruk seperti gejala ponteng sekolah, mencuri, dan bermacam-macam lagi.

Thursday, September 10, 2009

Cabaran kebajikan sosial hari ini dan masa depan.

Menurut Midgley (1997), kebajikan sosial adalah satu sistem yang mempunyai pelbagai perkhidmatan sosial yang tujuannya adalah untuk membantu masyarakat meningkatkan kualiti hidup yang lebih sejahtera. Manakala, Zastrow (2000) pula mengatakan bahawa kebajikan sosial adalah suatu usaha untuk merubah atau meningkatkan keadaan, sejahtera, baik dari segi fizikal, mental dan juga sosial. Oleh itu, secara keseluruhannya kebajikan sosial dapat ditakrifkan sebagai satu usaha untuk meningkatkan kesejahteraan hidup individu dan keluarga, kumpulan dan juga komuniti.

Antara cabaran-cabaran kebajikan sosial pada hari ini dan masa depan adalah mentaliti pemikiran masyarakat itu sendiri. Jika masih wujud masyarakat yang tidak mahu mengubah nasib mereka sendiri, bagaimana nasib mereka itu akan berubah. Kebanyakan golongan mereka yang memerlukan ini, hanya tahu berpeluk tubuh dengan mengharapkan bantuan kebajikan sahaja. Tidak mahu untuk mengubah nasib mereka kepada yang lebih baik dengan usaha sendiri sedangkan peluang itu ada. Jika persperktif ini tidak berubah, maka ini adalah cabaran yang paling besar kepada kebajikan sosial pada hari ini dan masa depan.

Kemudian, antara cabaran-cabaran kebajikan sosial pada hari ini dan masa depan yang seterusnya adalah peranan pihak kerajaan itu sendiri bagi menggalakkan aktiviti pembangunan masyarakat dan perkhidmatan sosial. Sokongan ini adalah penting bagi meningkatkan kesejahteraan masyarakat dan membantu golongan yang memerlukan agar tidak dipinggirkan serta tercicir sejajar dengan pembangunan sosioekonomi Negara.

Kemudian, antara cabaran-cabaran kebajikan sosial pada hari ini dan masa depan yang seterusnya adalah peranan pekerja sosial itu sendiri bagi meningkatkan kesejahteraan hidup golongan yang memerlukan. Jika setiap ahli pekerja sosial itu menjalankan tugas masing-masing, pastinya matlamat kebajikan sosial itu akan tercapai. Bekerjasama dengan pihak-pihak yang berkaitan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) atau sebagainya.

Mengapa manusia bermasalah?

Antara salah satu faktor yang telah menyebabkan manusia bermasalah adalah genetik. Genetik juga dipanggil sebagai mewarisi keturunan ataupun kebakaan keluarga kita. Tidak kiralah mewarisi genetik dari keluarga sebelah ibu ataupun ayah, atau mungkin juga kedua-duanya sekali. Genetik ini mungkin dari segi mewarisi saiz badan, jenis rambut, tingkahlaku, kepandaian dan sebagainya lagi.

Bagi manusia yang bermasalah seperti penagih dadah, ketagihan alkohol dan sebagainya, mungkin berkaitan dengan ibu mereka semasa mengandung. Ini adalah kerana, kajian-kajian sebelum ini telah membuktikan bahawa ada ibu mengandung yang ketagih dengan alkohol dan dadah telah melahirkan anak yang ketagihan juga. Hinggakan ada yang sejak dari bayi lagi memerlukan semua itu untuk terus hidup kerana telah diajar makan semua benda alah itu sejak dari dalam perut lagi. Malahan ada juga masyarakat sekarang yang cacat kerana dahulu ibunya merokok, minum alcohol dan sebagainya. Akibatnya sekarang, anak-anak ini ada diantaranya penagih dadah, ketagihan ganja, cacat yang bermasalah dan sebagainya.

Manusia juga bermasalah kerana ibu bapa mereka. Setiap anak pastinya akan mengikut sikap ibu bapa mereka walaupun hanya sedikit. Bak kata pepatah, “manakan tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi”. Jika dulu ibu bapa pernah menjadi seorang perompak, pembunuh, perogol dan sebagainya, tidak mustahil anak-anak juga akan menjadi seperti mereka. Ini adalah realitinya walaupun hanya segelintir, tetapi ia menunjukkan bahawa pepatah Melayu “bapa borek, anak rintik” ini adalah betul.



Sunday, September 6, 2009

A Systems Perspective : A Pincus-Minahan Model






A systems perspective emphasizes looking beyond a client’s presenting problems to assess the complexities and interrelationships of problem. Through a systems analysis of a case, the most effective intervention targets and strategies can usually be identified.

Pincus and Minahan theorized that there are 4 basic systems in social work practice: a change agent system, a client system, a target system, and an action system.

1) Change agent system- is composed of professionals who are employed specifically for the purpose of creating planned change.

2) Client system – is composed of the people who sanction or ask for the change agent’s services, who are the expected beneficiaries of the service, and who have a working agreement or contract with the change agent.

3) Target system – is composed of the people, agencies, and organizational practices that the worker wishes to changes in some measurable way to reach the goals of the change agent

4) Action system – to describe those with whom the social workers works to accomplish the tasks and achieve the goals of the change effort

Monday, August 31, 2009

Komunikasi Nonverbal


Komunikasi nonverbal adalah proses komunikasi dimana pesan disampaikan tidak menggunakan kata-kata. Contoh komunikasi nonverbal ialah menggunakan gerak isyarat, bahasa tubuh, ekspresi wajah dan kontak mata, penggunaan objek seperti pakaian, potongan rambut, dan sebagainya, simbol-simbol, serta cara berbicara seperti intonasi, penekanan, kualitas suara, gaya emosi, dan gaya berbicara.
Para ahli di bidang komunikasi nonverbal biasanya menggunakan definisi "tidak menggunakan kata" dengan ketat, dan tidak menyamakan komunikasi non-verbal dengan komunikasi nonlisan. Contohnya,
bahasa isyarat dan tulisan tidak dianggap sebagai komunikasi nonverbal karena menggunakan kata, sedangkan intonasi dan gaya berbicara tergolong sebagai komunikasi nonverbal. Komunikasi nonverbal juga berbeda dengan komunikasi bawah sadar, yang dapat berupa komunikasi verbal ataupun nonverbal.


Jenis-jenis komunikasi nonverbal


1) Komunikasi objek
Seorang polisi menggunakan seragam. Ini merupakan salah satu bentuk komunikasi objek.
Komunikasi objek yang paling umum adalah penggunaan pakaian. Orang sering dinilai dari jenis pakaian yang digunakannya, walaupun ini dianggap termasuk salah satu bentuk
stereotipe. Misalnya orang sering lebih menyukai orang lain yang cara berpakaiannya menarik. Selain itu, dalam wawancara pekerjaan seseorang yang berpakaian cenderung lebih mudah mendapat pekerjaan daripada yang tidak. Contoh lain dari penggunaan komunikasi objek adalah seragam.


2) Sentuhan
Haptik adalah bidang yang mempelajari sentuhan sebagai komunikasi nonverbal. Sentuhan dapat termasuk: bersalaman, menggenggam tangan, berciuman, sentuhan di punggung, mengelus-elus, pukulan, dan lain-lain. Masing-masing bentuk komunikasi ini menyampaikan pesan tentang tujuan atau perasaan dari sang penyentuh. Sentuhan juga dapat menyebabkan suatu perasaan pada sang penerima sentuhan, baik positif ataupun negatif.


3) Kronemik
Kronemik adalah bidang yang mempelajari penggunaan waktu dalam komunikasi nonverbal. Penggunaan waktu dalam komunikasi nonverbal meliputi durasi yang dianggap cocok bagi suatu aktivitas, banyaknya aktivitas yang dianggap patut dilakukan dalam jangka waktu tertentu, serta ketepatan waktu (punctuality)


4) Gerakan tubuh
Dalam komunikasi nonverbal,
kinesik atau gerakan tubuh meliputi kontak mata, ekspresi wajah, isyarat, dan sikap tubuh. Gerakan tubuh biasanya digunakan untuk menggantikan suatu kata atau frase, misalnya mengangguk untuk mengatakan ya; untuk mengilustrasikan atau menjelaskan sesuatu; menunjukkan perasaan, misalnya memukul meja untuk menunjukkan kemarahan; untuk mengatur atau menngendalikan jalannya percakapan; atau untuk melepaskan ketegangan.


5)Vokalik
Vokalik atau paralanguage adalah unsur nonverbal dalam suatu ucapan, yaitu cara berbicara. Ilmu yang mempelajari hal ini disebut paralinguistik. Contohnya adalah nada bicara, nada suara, keras atau lemahnya suara, kecepatan berbicara, kualitas suara, intonasi, dan lain-lain. Selain itu, penggunaan suara-suara pengisi seperti "mm", "e", "o", "um", saat berbicara juga tergolong unsur vokalik, dan dalam komunikasi yang baik hal-hal seperti ini harus dihindari.