? ??????????????Emo Stuff? ????? ?? ???Rating: 4.8 (27 Ratings)??19 Grabs Today. 4955 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ??????????????????????????????? ??????Argyle Solutions? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??14 Grabs Today. 1210 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get t BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, October 10, 2009

Latihan Berasaskan Teori Tingkahlaku

Tujuan : untuk meningkatkan kefungsian sosial individu, pasangan, keluarga dan organisasi bagi menolong mereka belajar tingkahlaku baru dan jalan untuk menghapuskan masalah dalam tingkahlaku.


Aplikasi : mestilah mengkhususkan dan mengoperasikan maksud tingkahlaku samaada perlu untuk ditambahkan atau dikurangkan dalam kekerapan, jangkamasa dan kesungguhan. Juga samaada klien atau pekerja sosial mestilah boleh untuk mengawal akibat yang mengikut jangkaan tingkahlaku untuk berubah. Cara ini boleh digunakan dengan ketidakrelaan klien jika pekerja sosial berupaya untuk memonitor kelakuan klien dengan rapat dan kuasa untuk peruntukkan ganjaran kepada klien. Ia adalah kurang dapat diterapkan bila prihatin dan masalah klien utamanya melibatkan membuat keputusan, konflik nilai dan memutarbelitkan pemikiran.


Huraian : ia adalah mengenai tingkahlaku manusia, dan kadang-kadang juga reaksi emosi, hasil dari proses pembelajaran dan manusia biasanya akan mengulangi kelakuan yang memberikan ganjaran dan elakkan kelakuan yang tidak dapat ganjaran ataupun dihukum. Dalam erti kata lain, bagaimana manusia berkelakuan dan fungsinya terbentuk dan terjenis oleh akibatnya atau pengalamannya. Teori ini juga menerangkan bahawa kedua-dua kefungsian (kesihatan) kelakuan dan psikopatologi adalah dipelajari dalam asas yang sama.

Contohnya adalah seorang ibu tunggal yang sudah tiada semangat untuk meneruskan kehidupan dengan seorang pekerja sosial yang sentiasa sedia membantu. Iaitu dimana pekerja sosial tersebut dengan secara automatiknya memainkan peranan beliau untuk membentuk kliennya itu dengan memberikan alternatif perubahan tingkahlakunya kepada yang baru dan sama-sama mencari penyelesaiannya. Contohnya dengan menyuruh kliennya itu berubah menjadi seseorang yang lebih yakin dan gigih berusaha samaada suka ataupun tidak demi kejayaan hidupnya sendiri. Apabila sudah nampak akan semangat kliennya itu untuk emeruskan hidup dengan lebih jayanya, maka pekerja sosial itu akan memberikannya sedikit ganjaran seperti mencarikan sumber-sumber tempat untuk bekerja, mencari modal membuat pinjaman perniagaan dan sebagainya lagi. Ini barulah dikatakan sebagai pekerja sosial tersebut mampu untuk memonitor kelakuan kliennya supaya berubah menjadi lebih baik untuk meningkatkan kefungsian sosial mereka, malahan turut memberikan ganjaran diatas usaha gigih mereka itu.

0 comments: